Miasto Wisła - oficjalna strona

Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek 7:00 – 15:00
Wtorek 7:00 – 16:00

Historia motoryzacji z perspektywy sportu samochodowego (2)

29.07.2016

W latach 1955 – 1960 Rajd Wisły zmienia swoją nazwę i nie jest to już Ogólnopolska Jazda Orientacyjno-Patrolowa, ale Ogólnopolski Rajd Samochodowy Górski w Wiśle. Piąta edycja tego rajdu nabrała dodatkowego znaczenia, zaliczona została bowiem po raz pierwszy do eliminacji Rajdowych Mistrzostw Polski. Zmienił się automatycznie regulamin zawodów oraz podział samochodów, dopuszczono bowiem samochody w grupie S (sportowa).

Trasa Rajdu Wiślańskiego z każdym rokiem wydłuża się, by w roku 1959 osiągnąć prawie 1000 km. Z wydłużeniem trasy wzrastała również liczba uczestników rajdu. W roku 1960 było ich 100.

Lata 60. i 70. znacznie zmieniły oblicze rajdów samochodowych. Rozpoczęty w latach 50. proces przekształcania poważnych międzynarodowych rajdów w imprezy o bardzo wysokim współczynniku sportowej trudności, doprowadził w następnym dziesięcioleciu do wykształcenia się współczesnej formy rajdu. Imprezy, w której najpoważniejsza rolę rynkową spełniają Odcinki Specjalne. Ich dystans stopniowo się powiększał, dochodząc do 30%, a w niektórych imprezach nawet do 50% całej długości trasy. Polskie rajdy uległy zmianom regulaminowym. Zwiększyła się ilość odcinków specjalnych i tak np.: w Rajdzie Wisły w 1969 było ich cztery, w 1971 dziewięć a w 1974 już trzynaście. Natomiast znikały z programu imprez rajdowych próby czysto techniczne.

W 1970 r. Rajd Wisły uzyskał status rajdu międzynarodowego. Przez ponad 20 lat z większym lub mniejszym powodzeniem i utrzymaniem się na poziomie rajdów międzynarodowych Automobilklub Śląski w 1993 r. nawiązał współpracę z Międzynarodową Federacją Samochodową FIA, która w zakresie swoich rozgrywek przywidywała Euro-Rally-Trophee. Jednak apetyt na organizację rundy do Mistrzostw Europy rósł z roku na rok i po dwuletniej kadencji kandydowania do ME, Rajd Wisły stał się  eliminacją Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski o współczynniku 2 i w tej konfiguracji rozgrywany był przez 4 lata.

Jubileuszowy 50. Rajd Wisły zamknął na krótki okres czasu historię rozgrywania tego rajdu na terenie Beskidu Żywieckiego i Cieszyńskiego, ponieważ w 2003 roku Zarząd Automobilklubu Śląskiego zmienił nazwę tej sztandarowej imprezy na wydawałoby się bardziej kosmopolityczną nazwę tj. 51. Rajd Śląski. Niestety nie przyniosło to żadnego spodziewanego efektu, więc po rocznej przerwie w 2005 r. „Wisła” wróciła do nazwy tego rajdu. Rezygnacja z zachowania ciągłości organizacji zawodów spowodowała wypadnięcie z cyklu Mistrzostw Polski. Polski Związek Motorowy w tym czasie wprowadził do rozgrywek federacji tzw. II ligę czyli Rajdowy Samochodowy Puchar PZM. Automobilklub Śląski, by móc wrócić do rangi Mistrzostw Polski, musiał wykazać się organizacją rundy tej klasyfikacji. Szereg czynników wpłynęło na decyzję Zarządu Automobilklubu na pozostanie w tej randze przez 3 lata. Od 2007 r. Automobilklub Śląski dążył do otrzymania rangi Mistrzostw Polski i organizując Rajd Wisły traktował to jako wyzwanie nowej generacji, biorąc pod uwagę możliwość wykorzystania tradycji z przełożeniem na dużą wartość medialną. Po przerwie, w maju 2013 r. Rajd Wisły wrócił do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W historii tego rajdu zdaje się tylko dwa razy odbył się on w innym miesiącu niż wrzesień.

W 2014 r. odbył się jubileuszowy 60. Rajd Wisły, który stanowił 5 rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz 6 rundę Rajdowego Pucharu Polski. Dzięki gościnności władz Wisły, uroczystość jubileuszu nabrała rozmachu. Przez dwa dni na Placu Hoffa trwały imprezy towarzyszące sportowej rywalizacji. Automobilklub Śląski wspólnie z Wiślańskim Centrum Kultury przygotowały szeroką ofertę z koncertami muzycznymi włącznie. W kolejnym roku Polski Związek Motorowy zrezygnował z cyklu Pucharu Polski tak więc 61. Rajd Wisły stanowił, jak się w obecnym roku okazuje, ostatnią edycję Rajdowych Mistrzostw Polski.

Co przyniesie rok 2016? To się jeszcze okaże. Jednakże możemy jako organizator zapewnić, że runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska, trwająca jeden dzień, będzie bardzo atrakcyjna sportowo i kulturalnie. Zapraszamy do Wisły na Plac Hoffa w sobotę 24 września. Szczegóły dotyczące rajdu i konkursu dostępne będą na stronie www.rajd-wisly.pl oraz na stronie internetowej Miasta Wisła.

Pierwszą część tekstu można przeczyytać TUTAJ.


Partnerzy

Herb miasta Nepomuk
Herb miasta Jablunkov
Herb miasta Rheinhausen
Herb miasta Hukvaldy
Herb miasta Bullylesmines
Herb miasta Coka
Herb gminy Jastarnia
Mapa Miasta
Gospodarka odpadami
e-urzad
Prawo lokalne
Dziennik ustaw
Kamerka Internetowa

Szybki kontakt

Masz do nas pytania?

Twój adres e-mail*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Urząd Miejski w Wiśle w celu służącym do odpowiedzi na moje pytanie.

Treść pytania*

* - pola obowiązkowe
Podane dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z art. 6 ust.1 pkt c) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO, tj. „przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”.
Administratorem danych osobowych jest Gmina Wisła reprezentowana przez Burmistrza Miasta Wisła z siedzibą w Wiśle, Plac Bogumiła Hoffa 3, tel. +48 33 8552425, fax +48 33 8552995, email: um@wisla.pl.
Urząd Miejski w Wiśle
43-460 Wisła
Plac Bogumiła Hoffa 3