Miasto Wisła - oficjalna strona

Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek 7:00 – 15:00
Wtorek 7:00 – 16:00

Historia motoryzacji z perspektywy sportu samochodowego

24.06.2016

Automobilklub Śląski – historia długa i niezwykła. Tak w skrócie można ująć działalność klubu motorowego, którego dzieje sięgają czasów początków motoryzacji. W obliczu rozwoju przemysłu, który końcem XIX w. poruszył niemal wszystkie dziedziny życia w krajach Europy Zachodniej, Polacy po odzyskaniu niepodległości błyskawicznie i z pełną determinacji ambicją zainteresowali się min. motoryzacją. Jak wiemy pierwszy samochód wówczas trójkołowy zbudował w 1885 r. Karl Benz. W tym samym roku Gottlieb Daimler zbudował lekki jednocylindrowy czterosuwowy silnik spalinowy i jako paliwo zastosował benzynę. Następnie od 1886 wspólnie z Wilhelmem Maybachem wytwarzali samochody osobowe. Pojazdy były wzorowane na znanych wówczas powozach konnych, a zwłaszcza lekkich bryczkach. W ten sposób stworzyli standard samochodu osobowego, aktualny nadal w XXI wieku (wikipedia.pl).

W Polsce pierwszy samochód pojawił się ok. 1896 r. Prezes Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego, Stanisław Grodzki miał zaszczyt prowadzić taki pojazd. Na wzór tego towarzystwa w wolnej Polsce powstały kluby automobilowe w Krakowie i Poznaniu. W bardzo krótkim okresie czasu po odzyskaniu przez Śląsk wolności, bo 24. Listopada 1924 r. powstał Śląski Klub Automobilowy, którego założycielem był komitet z Hrabią Jerzym Opersdorffem na czele. Taką nazwę przyjął obecny Automobilklub Śląski. Grono jego działaczy, pod kierunkiem mecenasa Konstantego Wolnego marszałka Sejmu Śląskiego, upowszechniało w społeczeństwie idee motoryzacji, wspomagało władze administracyjne i samorządowe w sprawach organizacji ruchu drogowego, przygotowywało zawody i imprezy związane ze sportem motorowym, zachęcając do uczestniczenia w nich coraz więcej entuzjastów motoryzacji. Klub stale krzepł i rozwijał się. Stał się wręcz instytucją zaufania publicznego.

Sport samochodowy, – co jest zupełnie zrozumiałe - zawsze był domeną działalności Automobilklubu Śląskiego i od początku jego istnienia organizowane były różnego rodzaju rajdy. Oczywiście formy rywalizacji sportowej zmieniały się z upływem lat i ze zmianami konstrukcyjnymi samochodów. Były rajdy terenowe, oszczędnościowe, zimowe, wiosenne, rajdy tylko dla pań, rajdy seniorów. Na przerwę w działalności Klubu wpłynęła wojna (1939 – 1945) i reaktywacja nastąpiła w roku 1949, kiedy przez dwa lata zorganizowano Rajd „Równicy”.

W roku 1951, po raz pierwszy wystartował RAJD WISŁY w kształcie i formie odbiegającej od dzisiejszego. Miał jednak, z różnych powodów, inną nazwę: „Jazda Orientacyjno-Konkursowa”. Ta nazwa obowiązywała do roku 1954 włącznie, z jedną zmianą z konkursowej na patrolową. Komandorem, bo tak określano mianem współczesnego dyrektora rajdu, był Michał Nahorski. Postać nietuzinkowa, bowiem w tym okresie czasu utytułowanym automobilowym Mistrzem Polski. Jakie były konkurencje tych imprez? Otóż rozgrywano wówczas próbę jazdy okrężnej, próbę rozpoznania znaków w terenie, próba sprawności, próba strzelania z broni małokalibrowej oraz próba przyspieszenia na wzniesieniu i wyścig na Kubalonkę. Startowano w dwóch grupach: Grupa Sportowa i Grupa Turystyczna, które z kolei podzielone były na klasy wg możliwości osiągu w km/h. Oczywiście klasyfikacja dotyczyła pojemności skokowej silników. Start rozpoczynał się od kontroli technicznej samochodów. Jak z powyższych danych widać obowiązujące szybkości nie były wysokie, ale zgodne ze stanem nawierzchni, często jeszcze zniszczonej przez wojnę. Ciekawe, że nie sama jazda okrężna i nie odnajdywanie znaków czy też strzelanie stanowiły największą trudność. Najtrudniejszą konkurencją była jednak próba zręcznościowa. Tylko niewielu zawodnikom udało się wykonać te próby bez punktów karnych. Należy pamiętać, że w tamtych czasach kierownice nie miały wspomagania, a i skrętność pojazdów była mniejsza. 

Dalsze dzieje Rajdu Wisły w kolejnej części historii, po której ogłoszony zostanie konkurs na temat tego rajdu rozgrywanego na terenie Wisły i okolic od ponad 60 lat.


Partnerzy

Herb miasta Nepomuk
Herb miasta Jablunkov
Herb miasta Rheinhausen
Herb miasta Hukvaldy
Herb miasta Bullylesmines
Herb miasta Coka
Herb gminy Jastarnia
Mapa Miasta
Gospodarka odpadami
e-urzad
Prawo lokalne
Dziennik ustaw
Kamerka Internetowa

Szybki kontakt

Masz do nas pytania?

Twój adres e-mail*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Urząd Miejski w Wiśle w celu służącym do odpowiedzi na moje pytanie.

Treść pytania*

* - pola obowiązkowe
Podane dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z art. 6 ust.1 pkt c) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO, tj. „przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”.
Administratorem danych osobowych jest Gmina Wisła reprezentowana przez Burmistrza Miasta Wisła z siedzibą w Wiśle, Plac Bogumiła Hoffa 3, tel. +48 33 8552425, fax +48 33 8552995, email: um@wisla.pl.
Urząd Miejski w Wiśle
43-460 Wisła
Plac Bogumiła Hoffa 3