Nabór eksponatów i pamiątek do stałej ekspozycji w nowopowstającym obiekcie
– Habsburska osada gospodarcza „U początków Wisły”
(boczny odcinek ul. Czarne, przy wodospadzie),
w ramach projektu „Śląsk Cieszyński – wspólna historia drewna, żelaza i ludzi”
Szanowni Mieszkańcy!
W Wiśle powstaje nowa atrakcja – na ukończeniu pozostaję prace budowlane, w ramach których rekonstruowana jest oficyna mieszkalna oraz budynek gospodarczy. Oba budynki składają się na kompleks pod nazwą Habsburska osada gospodarcza „U początków Wisły”. Cały proces możliwy jest dzięki zaangażowaniu środków własnych Gminy Wisła, dofinansowania z Programu INTERREG V-A: Republika Czeska – Polska oraz środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Prace budowlane zakończą się niebawem, dlatego już teraz grupa ekspertów pracuje nad założeniami dla przyszłej ekspozycji stałej, która znajdzie się w osadzie. W związku z tym inwestor Gmina Wisła, z siedzibą w Urzędzie Miejskim w Wiśle, rozpoczyna poszukiwania eksponatów i pamiątek, które mogłyby stanowić część ekspozycji, szczególnie interesują nas: historyczne fotografie, obrazy, listy, pamiętniki, odznaczenia, mapy, sprzęty użytku codziennego oraz inne przedmioty, które nawiązują do założeń ekspozycji.
W szczególności poszukujemy: dawnych drewnianych i żelaznych sprzętów i narzędzi, używanych
w domu i na gospodarstwie oraz pracy w lesie, zwłaszcza odlewane w dawnych hutach w Ustroniu
i Trzyńcu, w tym m.in. piły, heble, siekiery, klupa (średnicomierz), cechówka, młoty, kliny, haki, imadła, porzyz, raki do zbierania szyszek, sprzęty domowe (żelazka, tary do prania, wirówki do miodu, formy do masła, maselniczki, kociołki żeliwne), hoczki do stroju, drewniane taborety, garnki (trójnogi i inne), okucia, widły, grabie i inne, najlepiej z przełomu XIX i XX wieku.
Jeżeli w swoich domowych zbiorach posiadają Państwo wcześniej wymienione pamiątki historyczne
(i nie tylko), które w jakikolwiek sposób wpisują się w założenia ekspozycji i chcieliby je Państwo przekazać jako eksponaty do nowego obiektu – będzie to można zrobić na dwa sposoby: jako darowiznę na rzecz Gminy lub oddać w depozyt. Najcenniejsze z nich zostaną umieszczone na wystawie wraz
z informacją o darczyńcach.
W pierwszym etapie prosimy Państwa o przekazanie kilku zdjęć każdego z eksponatów wraz króciutkim opisem najważniejszych parametrów (w przybliżeniu wysokość, szerokość i inne istotne cechy) na adres mailowy fundusze@um.wisla.pl z dopiskiem w tytule NABÓR EKSPONATÓW. W zgłoszeniu proszę umieścić również numer telefonu do osoby, z którą będzie można się skontaktować, w celu określenia zasad przekazania.
Szczegółowych informacji udziela Paulina Szotkowska – Referat Rozwoju Gospodarczego i Środowiska Urzędu Miejskiego w Wiśle, pod numerem telefonu 33/8552425 w. 113, 33/8578850, lub mailowo fundusze@um.wisla.pl.