Centrum Informacji
Turystycznej
Wisła Plac Hoffa 3, kom. 791 400 485
tel. (33) 855 34 56
Rywalizacja w 63. edycji Rajdu Wisły upłynęła pod znakiem deszczu. Praktycznie przez cały dzień zmaganiom rajdowców w Beskidach towarzyszyły opady. Zmieniała się tylko ich intensywność – od delikatnej mżawki po mocny deszcz. Kręte górskie trasy, w połączeniu z pogodą, spowodowały, że zawody były bardzo trudną przeprawą nawet dla bardzo doświadczonych załóg. Najlepszym dowodem na poziom trudności tegorocznej Wisły jest liczba zawodników z RSMŚl, którzy ukończyli zawody. Z 74 załóg, jakie ruszyły rano do rywalizacji, metę w Wiśle osiągnęło zaledwie 31. Dla wielu kierowców startujących w RSMŚl była to jedna z najtrudniejszych prób w karierze.
Po rozpoczęciu rywalizacji jako pierwsi zaatakowali wiceliderzy mistrzostw Śląska – Tomasz Zbroja i Piotr Kokoszka. Załoga Renault Clio pokonała nie tylko rywali z cyklu, ale także okazała się szybsza od znacznie bardziej doświadczonych zawodników startujących w klasie Gość. Niestety, problemy ze skrzynią biegów na początku drugiego oesu kosztowały młodego zawodnika prowadzenie. Kłopoty rywala najlepiej wykorzystali Gracjan Grela i Marta Momot, którzy zostali liderami po pierwszej pętli Rajdu Wisły. Jednak także oni nie cieszyli się zbyt długo z prowadzenia. Błąd na jednym z zakrętów spowodował wizytę poza drogą i kilkadziesiąt sekund straty. Na mokrych, zabłoconych oesach świetne tempo prezentował Damian Kostka pilotowany przez Pawła Pochronia, nawet kiedy jechał z uszkodzonym zawieszeniem prawego tylnego koła w swojej Hondzie Civic. Niestety, naprawa samochodu trwała za długo i do czasu załogi z numerem 138 dopisano minutę za zbyt późny wyjazd z serwisu. Gdyby nie kara, to Kostka z Pochroniem prawdopodobnie odbieraliby w Wiśle puchary za zwycięstwo w zawodach.
Po drugiej pętli okazało się, że najlepsze rezultaty w tych ekstremalnych warunkach daje szybka, ale równa i pewna jazda załogi Michał Różycki/Paweł Słaboń. Ten duet wysunął się na prowadzenie po drugim przejeździe odcinka Koniaków. Na kolejnych oesach załoga Hondy Civic systematycznie powiększała przewagę nad wiceliderami punktacji RSMŚl, czyli Tomkiem Zbroją i Piotrem Kokoszką. Ostatecznie Różycki i Słaboń, z blisko 10-sekundową przewagą, sięgnęli po swoje pierwsze w karierze zwycięstwo w rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Pierwsze punkty w sezonie wywindowały tę załogę na 5. miejsce w klasyfikacji cyklu. 18 „oczek” za drugie miejsce wywalczyli Zbroja z Kokoszką. Trzecie miejsce zdobyli Gracjan Grela i jego pilotka Marta Momot. Co ciekawe, zarówno dla Zbroi, jak i Greli, wynik z Wisły to drugie podium w tym sezonie RSMŚl. Pierwsze zdobyli na Rajdzie Zamkowym, który Zbroja ukończył na pierwszym miejscu, a Grela na trzecim. O niezwykłym pechu mógł mówić Piotr Baran, który przez cały rajd walczył z przeziębieniem i przerywającym silnikiem swojej Hondy. Na przedostatniej próbie zwycięzca Rajdu Ziemi Bocheńskiej stracił szanse na pozycję w pierwszej trójce. Siódme miejsce wystarczyło jednak do utrzymania pozycji lidera mistrzostw Śląska.
Ogromne emocje towarzyszyły również rywalizacji w klasie Gość 2WD. O miano najszybszego kierowcy Rajdu Wisły dosłownie do ostatnich metrów walczyli Rafał Kręcioch i Marcin Szeja (Peugeot 208 R2) z Jackiem Jureckim i Michałem Trelą (Peugeot 208 R2). Pomimo, że druga z tych załóg wygrała większość odcinków specjalnych, to Kręcioch i Szeja otwierali w Wiśle szampana jako zwycięzcy. Szanse Jureckiego i Treli na zwycięstwo pogrzebała kara za spóźnienie na jeden z punktów kontroli czasu. Na mecie czołową dwójkę dzieliła zaledwie jedna sekunda, a na podium znaleźli się także Marcin Górny i jego pilot – Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2).
Sporo działo się również w klasie Gość 4WD, początkowo zdominowanej przez Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego (Subaru Impreza). Niestety, przed jedną z pętli do Subaru doświadczonego kierowcy nalano zbyt mało… paliwa. W efekcie załoga spóźniła się na kolejny PKC, za co otrzymała karę i o walce o zwycięstwo nie było już mowy. Prowadzenie przejęli Wiesław Ingram z Magdą Lukas-Jurkowską (Subaru Impreza). Za nimi sklasyfikowani zostali Marek Dudziński z Danielem Dymurskim (Subaru Impreza) oraz Tomasz Kuciński i Adam Mendoń (Mitsubishi Lancer). Wspomnianemu duetowi Lubiak/Dachowski na osłodę przypadł komplet wygranych odcinków specjalnych w tej kategorii. O pechu może mówić również Mateusz Karzyński, który wraz z Grzegorzem Mortkiem do przedostatniego odcinka specjalnego prowadził w Pucharze Peugeota i Citroena. W ich Peugeocie awarii uległa skrzynia biegów. Niepowodzenie rywali wykorzystali Przemysław Bronicz i Katarzyna Wojtiuk (Peugeot 106). Drugie miejsce zdobyli Maciej Hawro i Sławomir Leja (Peugeot 106), a trzecie padło łupem Łukasza Goduli z Danielem Nowakiem (Peugeot 106).
Kazimierz Karolczak (Fiat Seicento) zdeklasował rywali z Pucharu Cento Rally mijając metę z przewagą ponad trzech minut nad załogami Grzywacz/Gargas oraz Górniok/Grochowski.
Klasę RO Open N wygrali Marek Nowak i Adam Grzelka w Mitsubishi Lancerze. Natomiast w RO R triumfował Marcin Wrona z Łukaszem Włochem (Opel Adam). Jedynka w RO Open 2WD przypadła osamotnionemu Jackowi Majewskiemu z Piotrem Mitręgą (Fiat 126p).
Na malowniczych, choć osnutych mgłą, oesach Rajdu Wisły rywalizowano nie tylko o punkty do klasyfikacji mistrzostw Śląska, lecz także w dwóch cyklach o randze mistrzostw Polski. W 7. rundzie Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność najlepsi okazali się Stanisław i Andrzej Postawka. Syn i ojciec jadący Fiatem 125p zebrali zdecydowanie najmniej karnych punktów, co pozwoliło im sięgnąć po zwycięstwo. Drugie miejsce należy do Roberta Burcharda, którego pilotował Karol Jaskłowski (Fiat 124 Spider), a trzecią lokatę zajęli Piotr i Natalia Cisowscy (Fiat 125p).
Załogi w rajdówkach sprzed lat toczyły także rywalizację na czas w ramach 5. rundy MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Najszybciej trasę zawodów pokonali Robert Luty i Dariusz Grudziołek (Subaru Legacy 4WD Turbo), którzy triumfowali w klasie FIA 4(K-4). Paweł Hoffman i Marcin Barłoga w przepięknym Saabie 96 V4 Rally wygrali kategorię FIA 2(K-2). Triumfem polskiej motoryzacji można określić wynik Mariusza Ziółkowskiego i Michała Jurgały, którzy w Polonezie 2000 zdominowali klasę D-4 w kategorii FIA 3 (K-3). Emocje wśród kibiców wzbudzało z pewnością Audi Quattro zwycięzców klasy PZM 5(K-5), czyli Artura Rowińskiego i Magdaleny Tokarskiej. Wśród najmłodszych rajdówek z pierwszego miejsca w klasie PZM HR+ cieszyli się Grzegorz Zych i Paweł Duniewicz w Oplu Astrze GSI.
Kolejną rundą RSMŚl będzie Rajd Śląska (13-15 października). Zawody z bazą na Stadionie Śląskim w Chorzowie będą stanowiły także finałową odsłonę zmagań w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.
Patronat honorowy nad 63. edycją Rajdu Wisły sprawował Marszałek Województwa Śląskiego oraz Starosta Powiatu Żywieckiego i Starosta Powiatu Cieszyńskiego. Partnerami imprezy byli: miasto Wisła, gminy: Istebna, Milówka, Rajcza, a także firmy: Motul, Ramirent, Kompleks Zagroń, Wiślańskie Centrum Kultury, Renault Wektor, Eko-Wtór Jakubiec i stowarzyszenie ECODRIVE oraz firmy VanFart, Akademia Bezpiecznej Jazdy Lanette i cukiernia-piekarnia Wiślanka. Patronat medialny nad imprezą objęli: Polskie Radio Katowice, TVP 3 Katowice, Motowizja, Dziennik Zachodni, Magazyn Rajdowy WRC, a także portale: Autoklub.pl, naszemiasto.pl, Rajdy24.pl, SuperNowa.pl oraz Infobeskidy.eu.
Oficjalna klasyfikacja 63. Rajdu Wisły - 3. rundy RSMŚl. 2017
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Śląska po Rajdzie Wisły
Zwycięzcy odcinków specjalnych (w klasyfikacji RSMŚl)
OS 1 (Koniaków): Tomasz Zbroja
OS 2 (Kiczora): Gracjan Grela
OS 3 (Kozińce): wolny przejazd
OS 4 (Koniaków): Tomasz Zbroja
OS 5 (Kiczora): Damian Kostka
OS 6 (Kozińce): wolny przejazd
OS 7 (Koniaków): Damian Kostka
OS 8 (Kiczora): Damian Kostka
Średnia prędkość zwycięzcy rajdu: 72,9 km/h
Łączny dystans: 8 odcinków specjalnych (wolny przejazd na OS 3 i 6): 43,77 km
Zwycięzcy klas (w RSMŚl)
RO 1: Tomasz Zbroja (Renault Clio)
RO 2: Michał Różycki (Honda Civic)
PPC: Przemysław Bronicz (Citroen Saxo)
PCR: Kazimierz Karolczak (Fiat Cinquecento)
Gość 2WD: Rafał Kręcioch (Peugeot 208 R2)
Gość 4WD: Wiesław Ingram (Subaru Impreza)
RO Open N: Marek Nowak (Mitsubishi Lancer)
RO Open 2WD: Jacek Majewski (Fiat 126p)
RO R: Marcin Wrona (Opel Adam)