Miasto Wisła - oficjalna strona

Wisła letem

szlaki turystyczne
Trasy rowerowe
Basen
koleje linowe

Rajd Wisły w strugach deszczu

25.09.2017

Rywalizacja w 63. edycji Rajdu Wisły upłynęła pod znakiem deszczu. Praktycznie przez cały dzień zmaganiom rajdowców w Beskidach towarzyszyły opady. Zmieniała się tylko ich intensywność – od delikatnej mżawki po mocny deszcz. Kręte górskie trasy, w połączeniu z pogodą, spowodowały, że zawody były bardzo trudną przeprawą nawet dla bardzo doświadczonych załóg. Najlepszym dowodem na poziom trudności tegorocznej Wisły jest liczba zawodników z RSMŚl, którzy ukończyli zawody. Z 74 załóg, jakie ruszyły rano do rywalizacji, metę w Wiśle osiągnęło zaledwie 31. Dla wielu kierowców startujących w RSMŚl była to jedna z najtrudniejszych prób w karierze.

Po rozpoczęciu rywalizacji jako pierwsi zaatakowali wiceliderzy mistrzostw Śląska – Tomasz Zbroja i Piotr Kokoszka. Załoga Renault Clio pokonała nie tylko rywali z cyklu, ale także okazała się szybsza od znacznie bardziej doświadczonych zawodników startujących w klasie Gość. Niestety, problemy ze skrzynią biegów na początku drugiego oesu kosztowały młodego zawodnika prowadzenie. Kłopoty rywala najlepiej wykorzystali Gracjan Grela i Marta Momot, którzy zostali liderami po pierwszej pętli Rajdu Wisły. Jednak także oni nie cieszyli się zbyt długo z prowadzenia. Błąd na jednym z zakrętów spowodował wizytę poza drogą i kilkadziesiąt sekund straty. Na mokrych, zabłoconych oesach świetne tempo prezentował Damian Kostka pilotowany przez Pawła Pochronia, nawet kiedy jechał z uszkodzonym zawieszeniem prawego tylnego koła w swojej Hondzie Civic. Niestety, naprawa samochodu trwała za długo i do czasu załogi z numerem 138 dopisano minutę za zbyt późny wyjazd z serwisu. Gdyby nie kara, to Kostka z Pochroniem prawdopodobnie odbieraliby w Wiśle puchary za zwycięstwo w zawodach.

Po drugiej pętli okazało się, że najlepsze rezultaty w tych ekstremalnych warunkach daje szybka, ale równa i pewna jazda załogi Michał Różycki/Paweł Słaboń. Ten duet wysunął się na prowadzenie po drugim przejeździe odcinka Koniaków. Na kolejnych oesach załoga Hondy Civic systematycznie powiększała przewagę nad wiceliderami punktacji RSMŚl, czyli Tomkiem Zbroją i Piotrem Kokoszką. Ostatecznie Różycki i Słaboń, z blisko 10-sekundową przewagą, sięgnęli po swoje pierwsze w karierze zwycięstwo w rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Pierwsze punkty w sezonie wywindowały tę załogę na 5. miejsce w klasyfikacji cyklu. 18 „oczek” za drugie miejsce wywalczyli Zbroja z Kokoszką. Trzecie miejsce zdobyli Gracjan Grela i jego pilotka Marta Momot. Co ciekawe, zarówno dla Zbroi, jak i Greli, wynik z Wisły to drugie podium w tym sezonie RSMŚl. Pierwsze zdobyli na Rajdzie Zamkowym, który Zbroja ukończył na pierwszym miejscu, a Grela na trzecim. O niezwykłym pechu mógł mówić Piotr Baran, który przez cały rajd walczył z przeziębieniem i przerywającym silnikiem swojej Hondy. Na przedostatniej próbie zwycięzca Rajdu Ziemi Bocheńskiej stracił szanse na pozycję w pierwszej trójce. Siódme miejsce wystarczyło jednak do utrzymania pozycji lidera mistrzostw Śląska.

Ogromne emocje towarzyszyły również rywalizacji w klasie Gość 2WD. O miano najszybszego kierowcy Rajdu Wisły dosłownie do ostatnich metrów walczyli Rafał Kręcioch i Marcin Szeja (Peugeot 208 R2) z Jackiem Jureckim i Michałem Trelą (Peugeot 208 R2). Pomimo, że druga z tych załóg wygrała większość odcinków specjalnych, to Kręcioch i Szeja otwierali w Wiśle szampana jako zwycięzcy. Szanse Jureckiego i Treli na zwycięstwo pogrzebała kara za spóźnienie na jeden z punktów kontroli czasu. Na mecie czołową dwójkę dzieliła zaledwie jedna sekunda, a na podium znaleźli się także Marcin Górny i jego pilot – Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2).

Sporo działo się również w klasie Gość 4WD, początkowo zdominowanej przez Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego (Subaru Impreza). Niestety, przed jedną z pętli do Subaru doświadczonego kierowcy nalano zbyt mało… paliwa. W efekcie załoga spóźniła się na kolejny PKC, za co otrzymała karę i o walce o zwycięstwo nie było już mowy. Prowadzenie przejęli Wiesław Ingram z Magdą Lukas-Jurkowską (Subaru Impreza). Za nimi sklasyfikowani zostali Marek Dudziński z Danielem Dymurskim (Subaru Impreza) oraz Tomasz Kuciński i Adam Mendoń (Mitsubishi Lancer). Wspomnianemu duetowi Lubiak/Dachowski na osłodę przypadł komplet wygranych odcinków specjalnych w tej kategorii. O pechu może mówić również Mateusz Karzyński, który wraz z Grzegorzem Mortkiem do przedostatniego odcinka specjalnego prowadził w Pucharze Peugeota i Citroena. W ich Peugeocie awarii uległa skrzynia biegów. Niepowodzenie rywali wykorzystali Przemysław Bronicz i Katarzyna Wojtiuk (Peugeot 106). Drugie miejsce zdobyli Maciej Hawro i Sławomir Leja (Peugeot 106), a trzecie padło łupem Łukasza Goduli z Danielem Nowakiem (Peugeot 106).

Kazimierz Karolczak (Fiat Seicento) zdeklasował rywali z Pucharu Cento Rally mijając metę z przewagą ponad trzech minut nad załogami Grzywacz/Gargas oraz Górniok/Grochowski.

Klasę RO Open N wygrali Marek Nowak i Adam Grzelka w Mitsubishi Lancerze. Natomiast w RO R triumfował Marcin Wrona z Łukaszem Włochem (Opel Adam). Jedynka w RO Open 2WD przypadła osamotnionemu Jackowi Majewskiemu z Piotrem Mitręgą (Fiat 126p).

Na malowniczych, choć osnutych mgłą, oesach Rajdu Wisły rywalizowano nie tylko o punkty do klasyfikacji mistrzostw Śląska, lecz także w dwóch cyklach o randze mistrzostw Polski. W 7. rundzie Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność najlepsi okazali się Stanisław i Andrzej Postawka. Syn i ojciec jadący Fiatem 125p zebrali zdecydowanie najmniej karnych punktów, co pozwoliło im sięgnąć po zwycięstwo. Drugie miejsce należy do Roberta Burcharda, którego pilotował Karol Jaskłowski (Fiat 124 Spider), a trzecią lokatę zajęli Piotr i Natalia Cisowscy (Fiat 125p).

Załogi w rajdówkach sprzed lat toczyły także rywalizację na czas w ramach 5. rundy MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Najszybciej trasę zawodów pokonali Robert Luty i Dariusz Grudziołek (Subaru Legacy 4WD Turbo), którzy triumfowali w klasie FIA 4(K-4). Paweł Hoffman i Marcin Barłoga w przepięknym Saabie 96 V4 Rally wygrali kategorię FIA 2(K-2). Triumfem polskiej motoryzacji można określić wynik Mariusza Ziółkowskiego i Michała Jurgały, którzy w Polonezie 2000 zdominowali klasę D-4 w kategorii FIA 3 (K-3). Emocje wśród kibiców wzbudzało z pewnością Audi Quattro zwycięzców klasy PZM 5(K-5), czyli Artura Rowińskiego i Magdaleny Tokarskiej. Wśród najmłodszych rajdówek z pierwszego miejsca w klasie PZM HR+ cieszyli się Grzegorz Zych i Paweł Duniewicz w Oplu Astrze GSI. 

Kolejną rundą RSMŚl będzie Rajd Śląska (13-15 października). Zawody z bazą na Stadionie Śląskim w Chorzowie będą stanowiły także finałową odsłonę zmagań w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.

Patronat honorowy nad 63. edycją Rajdu Wisły sprawował Marszałek Województwa Śląskiego oraz Starosta Powiatu Żywieckiego i Starosta Powiatu Cieszyńskiego. Partnerami imprezy byli: miasto Wisła, gminy: Istebna, Milówka, Rajcza, a także firmy: Motul, Ramirent, Kompleks Zagroń, Wiślańskie Centrum Kultury, Renault Wektor, Eko-Wtór Jakubiec i stowarzyszenie ECODRIVE oraz firmy VanFart, Akademia Bezpiecznej Jazdy Lanette i cukiernia-piekarnia Wiślanka. Patronat medialny nad imprezą objęli: Polskie Radio Katowice, TVP 3 Katowice, Motowizja, Dziennik Zachodni, Magazyn Rajdowy WRC, a także portale: Autoklub.pl, naszemiasto.pl, Rajdy24.pl, SuperNowa.pl oraz Infobeskidy.eu.

Oficjalna klasyfikacja 63. Rajdu Wisły - 3. rundy RSMŚl. 2017

  1. Michał Różycki/Paweł Słaboń (Honda Civic) 35:50,1 s
  2. Tomasz Zbroja/Piotr Kokoszka (Renault Clio) +9,9 s
  3. Gracjan Grela/Marta Momot (Honda Civic) +22,7 s
  4. Tomasz Marek/Wojciech Kolaczek (Honda Civic) +27,6 s
  5. Damian Kostka/Piotr Pochroń (Honda Civic) +28,8 s
  6. Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka-Biuzga (Honda Civic) +33,2 s
  7. Piotr Baran/Michał Paciej (Honda Civic) +49,2 s
  8. Kamil Makuchowski/Wojciech Habuda (Honda Civic) +49,3 s
  9. Radosław Osiak/Wojciech Kordeusz (Honda Civic) +50,4 s
  10. Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic Type R) +1:15,6 s

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Śląska po Rajdzie Wisły

  1. Baran/Paciej – 49 pkt.
  2. Zbroja/Kokoszka – 43 pkt.
  3. Żarłok/Pietruszka – 30 pkt.
  4. Gracjan Grela 30 – pkt.
  5. Różycki/Słaboń – 25 pkt.
  6. Tomasz Marek – 22 pkt.
  7. Smagała/Giergiel – 21 pkt.
  8. Sordyl/Korzeniowski – 19 pkt.
  9. Matysiak/Baćkowska – 16 pkt.
  10. Osiak/Kordeusz – 14 pkt.

Zwycięzcy odcinków specjalnych (w klasyfikacji RSMŚl)

OS 1 (Koniaków): Tomasz Zbroja

OS 2 (Kiczora): Gracjan Grela

OS 3 (Kozińce): wolny przejazd

OS 4 (Koniaków): Tomasz Zbroja

OS 5 (Kiczora): Damian Kostka

OS 6 (Kozińce): wolny przejazd

OS 7 (Koniaków): Damian Kostka

OS 8 (Kiczora): Damian Kostka

Średnia prędkość zwycięzcy rajdu: 72,9 km/h

Łączny dystans: 8 odcinków specjalnych (wolny przejazd na OS 3 i 6): 43,77 km

Zwycięzcy klas (w RSMŚl)

RO 1: Tomasz Zbroja (Renault Clio)

RO 2: Michał Różycki (Honda Civic)

PPC: Przemysław Bronicz (Citroen Saxo)

PCR: Kazimierz Karolczak (Fiat Cinquecento)

Gość 2WD: Rafał Kręcioch (Peugeot 208 R2)

Gość 4WD: Wiesław Ingram (Subaru Impreza)

RO Open N: Marek Nowak (Mitsubishi Lancer)

RO Open 2WD: Jacek Majewski (Fiat 126p)

RO R: Marcin Wrona (Opel Adam)


Kalendarz imprez

Przejdź do wersji tekstowej kalendarium imprez

Jak spędzisz tutaj czas?

Baner Aktywnie pozytywnie
Banner Rodzinnie goscinnie
Baner na edukowaniu i harcowaniu
Baner na konferencji
Baner Mapa miasta
Baner Kamera internetowa
Baner baza noclegowa
Baner Baza wyciągi

Partnerzy

Herb miasta Nepomuk
Herb miasta Jablunkov
Herb miasta Rheinhausen
Herb miasta Hukvaldy
Herb miasta Bullylesmines
Herb miasta Coka
Herb gminy Jastarnia
Herb miasta Szczyrk
Herb miasta Brenna
Herb gminy Istebna
Herb miasta Ustroń
Copyright © by Urząd Miasta Wisła 2025
Polityka prywatności i cookies Deklaracja dostępności
Realizacja: Agencja Marketingu Internetowego
//widget pogodowy