Miasto Wisła - oficjalna strona

Na styku dwóch światów

12.12.2016

7 grudnia w Muzeum Beskidzkim im. A. Podżorskiego w Wiśle odbył się wernisaż wystawy „Na styku dwóch światów – transformacja koronki koniakowskiej i teneryfowej”, będący jednocześnie podsumowaniem projektu o tymże tytule, którego koordynatorem była Agnieszka Macoszek, etnolog muzeum. Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Działania projektu trwały od czerwca 2016 roku, koncentrowały się głownie na przeprowadzeniu warsztatów oraz wystawie i opracowaniu do niej folderu. Wymagało to sporo pracy naukowej, której podjęła się Małgorzata Kiereś, kierownik Muzeum Beskidzkiego. Warsztaty trwały od czerwca do października i obejmowały koronkę koniakowską oraz koronkę teneryfową, znaną potocznie jako „robienie na koluszku”, w sumie dwadzieścia spotkań. Uczestniczyły w nich panie, które pełne pasji, cierpliwie poszerzały swoje umiejętności, ale również duża grupa turystów, chcących doświadczyć kultury naszej ziemi. Na zajęcia przychodziły całe rodziny i o dziwo nie brakowało wśród nich tatusiów, którzy wytrwale zgłębiali tajniki robienia „lańcuszka” wspólnie ze swoimi dziećmi. W warsztatach wzięło udział około 100 osób.

Efekt pracy nad projektem to ekspozycja, która prezentowana była kolejno w czterech ośrodkach wystawienniczych: Gminnym Ośrodku Kultury w Jasienicy, Muzeum Miejskim w Żywcu, Cieszyńskim Ośrodku Kultury oraz Muzeum Beskidzkim im. A. Podżorskiego  w Wiśle. Na wystawie, na przykładzie trzech twórczyń – Marty Legierskiej, Marii Michałek oraz Beaty Legierskiej – zaprezentowany został proces przemian dokonujący się w dziedzinie koronczarstwa. Maria  Michałek,  nieżyjąca już twórczyni z Istebnej Andziołówki, zasłynęła w Istebnej, między innymi umiejętnością robienia czepców metodą teneryfu, o której góralki mówią: „robiyni na koluszku”.

Marta Legierska z Koniakowa prezentuje najstarsze przykłady koronki „heklowanej” (robionej na szydełku). Jest przykładem koronczarki, której prace są bogactwem motywów zdobniczych, w jej „różiczkach” matematyka łączy się z estetyką, gdyż każdy motyw jest inny, a ogromną sztuką jest scalenie tej różnorodności w harmonijny kształt. Beata Legierska łączy obie formy sztuki w iście mistrzowskim wydaniu, nadając nową jakość koronce współczesnej, urastającej w jej wykonaniu do rangi dzieła sztuki. Podstawą jej warsztatu jest „starodawny kwiotek”, który przetworzony przez artystkę tworzy autorską pracę. Koronczarka ta zmienia myślenie o „różiczice”, jej koronki, czepce, nie mają wymiaru jedynie praktycznego, ale są podniesione do rangi dzieła, gdyż zawsze oprawione i powieszone na ścianie nabierają nowego znaczenia. Trzeba uwypuklić fakt, iż jest prekursorką robienia koronkowych obrazów i już w 2008 roku ze skrupulatnie ułożonego łańcuszka powstały pierwsze kwiaty – maki, tulipany jej autorstwa.

Twórczość koronczarek można obejrzeć do końca stycznia na wystawie w Muzeum Beskidzkim im. A. Podżorskiego w Wiśle.

Agnieszka Macoszek

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego       



Kalendarz imprez

Przejdź do wersji tekstowej kalendarium imprez

Jak spędzisz tutaj czas?

Baner Aktywnie pozytywnie
Banner Rodzinnie goscinnie
Baner na edukowaniu i harcowaniu
Baner na konferencji
Baner Mapa miasta
Baner Kamera internetowa
Baner baza noclegowa
Baner Baza wyciągi

Partnerzy

Herb miasta Nepomuk
Herb miasta Jablunkov
Herb miasta Rheinhausen
Herb miasta Hukvaldy
Herb miasta Bullylesmines
Herb miasta Coka
Herb gminy Jastarnia
Herb miasta Szczyrk
Herb miasta Brenna
Herb gminy Istebna
Herb miasta Ustroń
Copyright © by Urząd Miasta Wisła 2024
Polityka prywatności i cookies Deklaracja dostępności
Realizacja: Agencja Marketingu Internetowego
//widget pogodowy