Centrum Informacji
Turystycznej
Wisła Plac Hoffa 3, kom. 791 400 485
tel. (33) 855 34 56
Od dnia 25 marca dyrekcja, nauczyciele, uczniowie i rodzice musieli zmierzyć się z nową rzeczywistością nauczania, w której zajęcia z sal lekcyjnych przenieść trzeba było w przestrzeń wirtualną. Zdalne nauczanie z którym przyszło się zmierzyć całemu środowisku szkolnemu w okresie epidemii koronawirusa nie było łatwe nie tylko ze względu na wynikłe problemy techniczne ale również organizację całego procesu nauczania, który stanowi realizacją podstawy programowej, kształtowanie i utrwalanie umiejętności oraz ocenianie. By realizowanie zadań dydaktyczno-wychowawczych było jak najbardziej efektywne zadbano o sprzęt techniczny dla uczniów, który pozyskany został z urzędu miasta i diakonii kościoła ewangelicko–augsburskiego, jak również była możliwość wypożyczenia go ze szkoły. Po dostosowaniu stanu prawnego czyli statutu szkoły do nowych realiów nauczania, przystąpiono do zajęć online na założonym dla wszystkich klas komunikatorze internetowym.
Od początku nauczania zdalnego lekcje prowadzone są na platformie discord, na serwerze przeznaczonym tylko dla celów edukacyjnych, której założycielem i administratorem jest dyrektor szkoły Katarzyna Czyż wraz z synem. Platforma umożliwia przede wszystkim spotkania na kanale głosowym wraz z możliwością spotkań video, dając możliwość prowadzenia lekcji, bezpośredniego kontaktu z uczniem, wyjaśniania nowych zagadnień przy pomocy screenu, zadawaniu pytań w jedną i druga stronę.
Uczniowie swoje prace domowe wysyłają do nauczycieli przez mobidziennik, stanowiący również formę kontaktu z rodzicami, którzy w obecnej sytuacji stali się nieocenionymi partnerami w procesie dydaktycznym. Nauczyciele korzystają z wielu platform edukacyjnych umożliwiających tworzenie lekcji, testów, prezentacji online, by przekaz nauczanych treści był jak najlepiej przyswajalny przez uczniów i nie ograniczał się tylko do komunikacji głosowej.
Poza lekcjami, uczniowie biorą udział w różnych akcjach online. I tak 2 kwietnia „Zapal się na niebiesko dla autyzmu”, gdzie z inicjatywy pedagog Joanny Wuwer przesłali zdjęcia „ na niebiesko” dając wyraz swojej akceptacji dla inności drugiego człowieka. 22 kwietnia angażując się w obchody Światowego Dnia Ziemi, zakładali własne ogródki, wykonywali zdjęcia miejsc, o które dbają, tworzyli zabawki ekologiczne, pożeracze baterii, ekotorby oraz wykonywali projekty ekologiczne w papierowej i elektronicznej formie po czym zachęcani przez organizatorki akcji Martę Pilch i Joannę Wuwer zabrali się za porządkowanie swojego pokoju (od czegoś trzeba zacząć). 5 maja w Światowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, który jest częścią obchodów Dnia Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych pojawiła się na stronie szkolnego facebooka informacja o założeniach i celach obchodów tego dnia. 13 maja uczniowie mieli możliwość udziału w warsztatach online „Skarby pszczół”, a 26 maja dzieci złożyły życzenia swoim mamom wysyłając swoje laurki z życzeniami.
Artystyczna kreatywność naszych uczniów w stanie epidemii sięga szczytów, zwłaszcza gdy zabiorą się za aranżacje znanych obrazów np. „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci i „Babie lato” Józefa Chełmońskiego lub za kompozycje kulinarne, których wizualizacja cieszy wzrok, zapach i smak, oczywiście wirtualnie.
Talent plastyczny uczniów został doceniony przez jury konkursu „Mieszkam w Beskidach”, które przyznało wyróżnienie dyrektora GOK w Świnnej Gai Nowickiej - klasa 6, I miejsce Mai Pliszczyńskiej - klasa 4, III miejsce Aleksandrze Świerczek - klasa 5 oraz wyróżnienia: Damianowi Gomoli - klasa 1, Dorocie Niemczyk - klasa 4, Barbarze Czyż - klasa 6, Paulinie Gwóźdź - klasa 7, tworzącym pod opieką p. Joanny Bolechowicz–Świerczek.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie lokalnego środowiska na maseczki ochronne, panie z obsługi szkoły podjęły się ich uszycia z materiału pozyskanego przez p. Stanisława Cieślara i przekazanych środków z rady rodziców.
W związku z brakiem możliwości zorganizowania „otwartych dni w szkole”, na wirtualne zwiedzanie naszej placówki w formie filmiku zamieszczonego na szkolnym facebooku, zaprosiły rodziców i dzieci, panie Joanna Cieślar, Aleksandra Kamińska i Joanna Godawa.
Za nami dwa trudne miesiące pionierskiej pracy w specyficznych warunkach. Mamy jednak nadzieję, że trud włożony przez dyrekcję, nauczycieli, rodziców i uczniów w edukację, przyniesie efekty na miarę możliwości jakie były nam dane i na jakie pozwalała sytuacja w jakiej znaleźliśmy się jako światowa społeczność.
Halina Raszka