Miasto Wisła - oficjalna strona

Wizytówka miasta na 90. urodziny

26.04.2019

25 kwietnia nastąpiło uroczyste otwarcie Centrum Przesiadkowego w Wiśle. Oddanie do użytkowania obiektu zbiegło się z rocznicą związaną z pierwotnym otwarciem stacji kolejowej Wisła, które nastąpiło 10 lipca 1929 r. Przybyłych gości, mieszkańców oraz wszystkich zgromadzonych przywitał burmistrz miasta Wisła Tomasz Bujok. Wiślańską uroczystość zaszczycili obecnością m.in.: starosta cieszyński Mieczysław Szczurek, przewodniczący Rady Powiatu Cieszyńskiego Stanisław Kubicius, radni Sejmiku Śląskiego: Magdalena Cieślar oraz Andrzej Molin, radni Powiatu Cieszyńskiego: Monika Wałach-Kaczmarzyk, Jerzy Nogowczyk, Jan Poloczek oraz radni Rady Miasta Wisła z przewodniczącym Januszem Podżorskim na czele.

Następnie gospodarz Wisły przybliżył początki powstania linii kolejowej do Wisły. Wiślański odcinek kolei powstał jako przedłużenie linii kolejowej Goleszów – Ustroń wybudowanej w 1888 roku. Początkowo jako odgałęzienie od głównej linii Kolei Miast Śląskich i Morawskich,  miała obsługiwać ustrońskie zakłady – huty żelaza i kuźni. W związku z intensywnym rozwojem Wisły związanym z wypoczynkiem oraz turystyką, Sejm Śląski podjął decyzję o sfinansowaniu budowy linii kolejowych Chybie – Skoczów (ukończona w 1927 roku) oraz Ustroń – Wisła (wybudowana w 1929 roku). W roku 1933 wybudowano 5-kilometrowe przedłużenie linii kolejowej wzdłuż doliny potoku Kopydło do ówczesnej osady Głębce. Niestety wybuch wojny przekreślił dalsze plany przedłużenia linii kolejowej z Głębiec aż do Zwardonia. Lata 70. XX wieku to czas elektryfikacji i zmian na wiślańskiej kolei: zostały przebudowane perony, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz zlikwidowano natomiast urządzenia naboru wody do parowozów. Na stacji w Wiśle Uzdrowisku został symbolicznie przyjęty 5000 kilometr elektryfikacji linii kolejowych w Polsce. Czasy współczesne to powolny upadek transportu kolejowego do Wisły. Został zapoczątkowany przez szybki rozwój motoryzacji, a także zmniejszenie środków finansowania na inwestycje kolejowe oraz na przewozy pasażerskie, co przyczyniło się do degradacji infrastruktury kolejowej w mieście. Czynniki te doprowadziły do zmniejszenia się ilości połączeń i wydłużenia czasu przejazdu pociągów. Skutkowało to dalszym zmniejszeniem się liczby podróżnych.

Następnie burmistrz przedstawił początek prac związanych inwestycją modernizacji dworca kolejowego Wisła Uzdrowisko. - Podjęcie decyzji w roku 2014 o zakupie budynku i terenu dworca przez ówczesnego burmistrza Miasta Jana Poloczka oraz Radę Miasta Wisła. Pozwoliło na rozpoczęcie działań i rozmów związanych z przywróceniem blasku i funkcji budynku. Nie było to łatwe – zauważył Tomasz Bujok - Najpierw trzeba było podjąć kroki związane z koniecznością zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, klasyfikacją gruntów i przeprowadzić szereg rozmów z poszczególnymi spółkami kolejowymi. Dopiero w 2016 r. po uchwaleniu planu przestrzennego ruszyły prace projektowe. Celem przebudowy było stworzenie węzła przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego w Wiśle, co pozwoliło na przywrócenie funkcji obsługi pasażerów wraz z poczekalnią, toaletami dla podróżnych, przechowalnią bagażu oraz informacją turystyczną.

Inwestycja pochłonęła 5,7 mln zł  czego samorząd Wisły zdobył środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz wsparcie z budżetu państwa. Finansowanie oraz modernizacja dworca realizowane jest etapami. W tym roku będzie realizowany kolejny zakres. Pozostała część budynku dworca (piwnica i parter)zostały już wydzierżawiona w celach komercyjnych. Powstanie tu lokalny browar wraz restauracją. Na piętrze budynku zaplanowano miejsce na uruchomienie klubu seniora i przestrzeni na realizacje różnego rodzaju aktywność mieszkańców Wisły. Postawiliśmy sobie za cel uruchomienie drugiej części budynku do końca tego roku. Jest to ambitny cel, ale mam nadzieję, że uda nam się go zrealizować – podkreślił włodarz Wisły.

Burmistrz złożył również podziękowania dla wszystkich instytucji, firm oraz pracowników urzędu zaangażowanym w cały dotychczasowy proces przebudowy wiślańskiego dworca. - Dziękuję wszystkim osobom, które przyczyniły się do uświetnienia wizerunku budynku dworca kolejowego Wisła Uzdrowisko. Od dziś jest on naszą perełką architektoniczną, jednocześnie stając się wizytówką naszej miejscowości.

Następnie modlitwę ekumeniczną poprowadzili ks. radca Waldemar Szajthauer - proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej ap. Piotra i Pawła w Wiśle oraz ks. Wiesław Firlej - proboszcz Parafii Rzymskokatolickiej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Wiśle. Symbolicznymi momentem otwarcia dworca było przecięcie wstęgi przez najmłodszych mieszkańców Wisły oraz burmistrza miasta Tomasza Bujoka w towarzystwie starosty cieszyńskiego Mieczysława Szczurka i przewodniczącego Rady Miasta Wisła Janusza Podżorskiego. Po części oficjalnej wszyscy zainteresowani mogli zwiedzać odnowione pomieszczenia dworca, dokonać wpisu do księgi pamiątkowej oraz otrzymać okolicznościową pocztówkę.

Uroczystość prowadził Tadeusz Papierzyński – kierownik Referatu Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu. Oprawę muzyczną zapewniła Kapela Wisła. 


Kalendarz imprez

Przejdź do wersji tekstowej kalendarium imprez

Jak spędzisz tutaj czas?

Baner Aktywnie pozytywnie
Banner Rodzinnie goscinnie
Baner na edukowaniu i harcowaniu
Baner na konferencji
Baner Mapa miasta
Baner Kamera internetowa
Baner baza noclegowa
Baner Baza wyciągi

Partnerzy

Herb miasta Nepomuk
Herb miasta Jablunkov
Herb miasta Rheinhausen
Herb miasta Hukvaldy
Herb miasta Bullylesmines
Herb miasta Coka
Herb gminy Jastarnia
Herb miasta Szczyrk
Herb miasta Brenna
Herb gminy Istebna
Herb miasta Ustroń
Copyright © by Urząd Miasta Wisła 2019
Polityka prywatności i cookies
Realizacja: Agencja Marketingu Internetowego
//widget pogodowy